preload logo

آیا استیل نباید جذب آهنربا شود؟

استنلس استیل در ساخت قطعات مختلفی از پمپ از جمله شفت، پروانه و پوسته استفاده می‌شود. استنلس استیل، که به عنوان فولاد ضد زنگ نیز شناخته می‌شود، نوعی آلیاژ است که شامل آهن، کروم و معمولاً مقادیر کمی از نیکل و عناصر دیگر است. محتوای بالای کروم، استنلس استیل را قادر می‌سازد که در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی بسیار مقاوم باشد. به خاطر این ویژگی‌ها، استنلس استیل در صنایع مختلف به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله کاربردهای رایج آن، در ساخت قطعات و اجزای پمپ‌های سانتریفوژ است، جایی که مقاومت در برابر ساییدگی و خوردگی اهمیت بسزایی دارد مانند پمپ های DW در تولیدات ابارا. در ادامه این مقاله بیشتر به کاربردهای آن خواهیم پرداخت و این سوال را پاسخ خواهیم داد که آیا استیل نباید جذب آهنربا شود. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آیا استیل نباید جذب آهنربا شود

کاربردها

این آلیاژ در صنایع غذایی و دارویی برای تولید تجهیزات بهداشتی و مقاوم در برابر مواد شیمیایی بسیار مهم است. در ساختمان‌ها و سازه‌های معماری نیز استنلس استیل به خاطر زیبایی و دوام بالای خود به کار می‌رود. علاوه بر این، در صنعت خودروسازی، اجزای داخلی و خارجی خودروها غالباً از استنلس استیل ساخته می‌شوند. به طور کلی، استنلس استیل به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، انتخاب اول بسیاری از صنایع برای تولید قطعات با کیفیت و پایدار است.

آیا استیل نباید جذب آهنربا شود

گرید معروف استلس استیل

دو گرید معروف استلس استیل 304 و 316 هستند. گرید 304 و 316 هر دو از انواع استنلس استیل هستند، اما تفاوت‌های مهمی دارند. گرید 304 نسبت به خوردگی مقاوم است و به طور کلی برای مصارف عمومی استفاده می‌شود. اما گرید 316 به دلیل وجود مولیبدن در ترکیب شیمیایی خود، مقاومت بیشتری در برابر شرایط خورنده و مواد شیمیایی دارد. در نتیجه، گرید 316 برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت بالا در برابر خوردگی دارند، مناسب‌تر است. همچنین، گرید 316 معمولا قیمت بالاتری نسبت به گرید 304 دارد. در محصولات ابارا، پمپ های سری 3LM از جنس 316 و پمپ های سری 3M از جنس 304 تولید و عرضه می شوند.

آیا استیل نباید جذب آهنربا شود

گریدهای 431

با این حال علاوه بر گریدهای معروف 304 و 316 که در بالا به آن ها اشاره شد، در بعضی موارد به گریدهایی نظیر 431 برمی‌خوریم که مثلا برای تولید شفت پمپ‌ها استفاده می شود. به این ترتیب علاوه بر سری 300 که پرکاربردتر است استنلس استیل سری 400 هم در برخی موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد که تفاوت اصلی بین سری 300 و 400 استنلس استیل در ترکیب شیمیایی و ساختار کریستالی آن‌ها است.

  1. ترکیب شیمیایی: سری 300 معمولاً شامل نیکل و کروم بیشتری است، که باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی و ایجاد ساختار آستنیتی می‌شود.
  2. ساختار کریستالی: سری 300 دارای ساختار آستنیتی است، در حالی که سری 400 عموماً شامل ساختار فریتیک است که می‌تواند خاصیت مغناطیسی داشته باشد.
  3. مقاومت در برابر خوردگی: سری 300 عموماً در برابر خوردگی بهتر از سری 400 عمل می‌کند و برای محیط‌های خورنده مناسب‌تر است.
  4. کاربردها: سری 300 در صنایع غذایی، شیمیایی و داروسازی استفاده می‌شود، در حالی که سری 400 بیشتر در کاربردهای صنعتی و خودروسازی به کار می‌رود.
  5. قیمت: به‌دلیل محتوای نیکل بالای سری 300، این گریدها معمولاً گران‌تر از سری 400 هستند.

آیا استیل نباید جذب آهنربا شود

گریدهای 300 و 400

گریدهای سری 300 و 400 استنلس استیل هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. سری 300، به‌ویژه گریدهای 304 و 316، دارای خصوصیات مقاومتی بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی هستند و نیکل در ترکیب آن‌ها وجود دارد که به آن‌ها خاصیت شکل‌پذیری و جوش‌پذیری عالی می‌دهد. از سوی دیگر، سری 400، بیشتر حاوی کروم هستند و معمولاً کم‌تر از نیکل استفاده می‌کنند. همچنین، گریدهای سری 400 به دلیل سختی بیشتر، برای کاربردهایی که نیاز به قالب‌پذیری کمتری دارند، مناسب‌ترند. به عنوان مثال شفت برخی از پمپ‌ها از جمله پمپ‌های GS ابارا از جنس 431 تولید می‌شوند.

گریدهای سری 400

برخی از گریدهای استنلس استیل از جمله گریدهای سری 400 (مثل 430) به خاطر ساختار کریستالی فریتیک خود، قابلیت جذب آهنربا را دارند. این در حالی است که گریدهای سری 300 (مثل 304 و 316) به دلیل ساختار آستنیتی خود معمولاً غیرمغناطیسی هستند. بنابراین، این تصور که استنلس استیل هرگز نباید جذب آهنربا شود، نادرست است.  به این ترتیب انتظار می‌رود شفت برخی از پمپ ها که از سری 400 ساخته شده‌اند جاذب آهنربا باشند ولی پروانه و پوسته پمپ‌های استیل که از سری 300 ساخته می‌شوند آهنربا را جذب نمی‌کنند.

شرکت صنایع آبارا

از سال ۱۳۷۳ در ایران با تکیه بر ارتباطات قوی بین‌المللی و اعتبار بالا توانست سرمایه گذار خارجی جذب کند. محصولاتی نظیر الکتروپمپ‌های صنعتی و الکتروپمپ‌های تاسیساتی لجن‌کش و کف‌کش بوسترپمپ پمپ‌های آتشنشانی الکترو پمپ‌های ابر و .. روانه‌ی بازار کرد.

همچنین توانست بنا به نیازهای مصرفی بازار تقاضا پمپ‌های استاندارد را در سطح بالایی از کیفیت به بازار معرفی و ارائه نماید.

شرکت صنایع پمپ آبارا عرضه کننده انواع پمپ با کیفیت بالا در ایران می‌باشد.

برای دریافت مشاوره جهت خرید انواع پمپ آب با کارشناسان ما تماس بگیرید.

شرکت صنایع پمپ آبارا ارائه دهنده انواع پمپ آب خانگی، صنعتی، بوستر پمپ، پمپ استخر و… با برند ABR در ایران می‌باشد.

همچنین می توانید برای دریافت تمام کاتالوگ های محصولات شرکت پمپ آبارا به بخش کاتالوگ محصولات مراجعه نمایید.

پیج اینستاگرام شرکت پمپ ابارا را دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up
WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما در کوتاه ترین زمان به سوالات شما پاسخ خواهند داد.
سلام، میتونی اینجا سوالتو بپرسی؟ ?