preload logo

بوستر‌ پمپ های آبرسانی و آتش نشانی و نحوه عملکرد آنها

برای توضیح بوستر‌ پمپ های آبرسانی و آتش نشانی و نحوه عملکرد آنها ابتدا مرور مختصری خواهیم داشت بر تعریف بوسترپمپ و انواع آن. همراه ما باشید.

به مجموع یک یا چند الکترو پمپ که به صورت موازی یا سری در کنار هم متصل شده باشند، بوستر پمپ می‌گویند. هدف از استفاده از بوستر پمپ حفظ فشار آب لوله اصلی در یک مقدار ثابت در آب مصرفی و همچنین حذف نوسانات فشار سیستم و افت و خیز فشار حاصل از میزان آب مصرفی با روشن و خاموش کردن الکتروپمپ‌ها به صورت متوالی می‌باشد.

یکی از نیازهای اساسی و اصلی برای تاسیسات زندگی در کلان شهرها بوستر پمپ‌های آبرسانی می‌باشد. اما به این نکته باید توجه داشت که خرید بوستر پمپ آبرسانی برای هر مکان باید بر طبق نیاز ما، به میزان مصرف آب که مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب و خرید بوستر خانگی است، در نظر گرفته شود.

به بیانی دیگر برای مثال از این پمپ‌ها در مراکز مسکونی برای افزایش فشار سیال و تقویت فشار مایعات استفاده می‌شود. یا در مواردی دیگر از بوستر پمپ‌ها جهت افزایش فشار گازها استفاده می‌شود که در ساختار تفاوت‌هایی با بوسترپمپ آبرسانی دارد. همان طور که اشاره شد وظیفه اصلی بوستر پمپ‌های آبرسانی تامین فشار لازم برای سیستم‌های آبرسانی یا آبیاری و آتش نشانی با افزایش فشار با تراکم مایع می‌باشد.

از مزایای آن‌ها می‌توان به خاموش شدن اتوماتیک ‌بوستر‌ پمپ در مواقعی که در شبکه آبرسانی، مصرفی وجود نداشته باشد اشاره کرد به عبارت دیگر در این مواقع به محض اینکه مصرفی در شبکه ایجاد شود جهت تامین فشار برای جبران افت فشار در شبکه‌ی آبرسانی اولین پمپ روشن شده و در صورت عدم جبران افت فشار پمپ‌های نصب شده‌ی دیگر در بوستر‌ پمپ‌ نیز به صورت متوالی روشن شده و عمل آبرسانی در شبکه به صورت ثابت شروع به کار می‌کند.

مزایای بوسترپمپ‌های آبرسانی

از مزایای بوستر پمپ‌های آبرسانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بعضی از پمپ‌ها باید آب را به ارتفاع بالاتری انتقال دهند به صورتی که به دو مرحله پمپاژ نیاز است. اما با نصب بوستر پمپ می‌توان گردش آب در سرتاسر لوله و همچنان فشار آب را نیز ثابت نگه داشت و لزومی به استفاده از پمپ‌های پر قدرت نمی‌باشد.

در ساعاتی مثل ساعات اولیه‌ی روز که اوج مصرف آب است، استفاده از تقویت کننده‌ها بسیار کاربردی است. بدین صورت که در ساعاتی که مصرف آب کم است پمپ‌های تقویت کننده با قیمت برق پایین‌تر آب را به منبع‌های بالا‌تر از سطح زمین یا روی پشت‌بام برای تامین فشار مورد نیاز می‌فرستند. زمانی که مصرف آب بالا می‌رود با باز شدن این منبع‌ها کمبود فشار جبران شده و یا در کل شبکه‌ی آبرسانی که متصل به بوستر پمپ می‌باشند فشار آب یکنواخت می‌شود.

عمل پر شدن منبع‌های آب یا شبکه‌های آبرسانی با کاهش میزان مصرف آب، مجدد تکرار می‌شود.

بوسترپمپ‌های آتش‌نشانی

امروزه با افزایش ساخت و ساز و تراکم شهرنشینی در نتیجه ساختن ساختمان‌ها و پروژه‌هایی با طبقات و ارتفاع زیاد برای بالا بردن سطح امنیت شهروندان برای دریافت پایان کار و سند شهرداری مقرراتی را مصوب کرده است.
یکی از این مصوبه‌ها سیستم اطفای حریق می‌باشد. در این سیستم‌ها بوستر پمپ‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای خاموش کردن آتش‌سوزی با فشار بالا در مدار می‌باشد که آب مورد نیاز شبکه اطفاء حریق را تامین می‌کنند همچنین این سیستم علاوه بر خاموش کردن آتش در خنک کردن محیط اطراف حریق و جلوگیری از گسترش آتش نیز کاربرد دارد.

البته لازم به ذکر است که از آب برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های مواد شیمیایی که با ترکیبات آب به وجود می‌آیند نباید استفاده شود. سیستم اطفای حریق توسط آب به دو صورت، سیستم نازل‌های آب پاش و سیستم شلنگ قرقره تقسیم می‌شوند که آب و فشار مورد نیاز از طریق سیستم بوستر‌ پمپ‌های آتش‌نشانی تامین می‌شود.

مناسب‌ترین نوع آن‌ها پمپ‌های زمینی هستند. به علت شیب کم منحنی عملکرد، با تغییرات نسبتاً زیاد دبی با تغیرات زیاد فشار همراه نخواهد بود.

بوستر پمپ های آتش‌نشانی
بوستر پمپ های آتش‌نشانی

تفاوت‌های بوستر پمپ آتش‌نشانی با بوستر پمپ‌های آبرسانی

از آنجایی که پمپ اصلی در بوستر پمپ آتش‌نشانی به‌ وسیله پرشرسوئیچ قطع نمی‌شود. از مسیر بازگردش آب در این نوع پمپ‌ها استفاده می‌شود تا در شرایطی که مسیر خروجی دچار انسداد گردید سبب ایجاد آسیب در بوستر پمپ نگردد. لازم بذکر است که وظیفه اصلی پرشرسوئیچ در پمپ اصلی بوسترپمپ صرفا روشن کردن آن است. برای خاموش کردن پمپ در سیستم‌های به صورت دستی و در سیستم‌های  به صورت تایمری انجام می‌شود.

در بوستر پمپ آتش‌نشانی، هر پمپ دارای تابلو برق و پرشر‌ سوئیچ مجزا بوده و برق آن‌ها مستقل از برق سایر تجهیزات ساختمان می‌باشد و از محل امنی نیز عبور کرده است. پمپ اصلی باید برابر با ظرفیت کل سیستم باشد و پمپ دوم صرفاً جهت رزرو می‌باشد.

از موارد استفاده از بوستر پمپ‌های آبرسانی و آتش‌نشانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بوستر‌ پمپ آبیاری مزارع کشتزارهای بزرگ
  • بوستر‌ پمپ سیستم اطفای حریق
  • بوستر پمپ آبرسانی شهرها و شهرک‌ها، مجتمع‌های مسکونی، ساختمان‌های مرتفع، بیمارستان‌ها و فرودگاه‌ها، هتل‌ها و کارخانه‌ها و مراکز صنعتی
  • بوستر پمپ مورد استفاده در پروژه‌های آبیاری قطره‌ای و باران مصنوعی

شرکت صنایع پمپ آبارا ارائه دهنده‌ی انواع پمپ آب پمپ آب خانگی پمپ‌های سیرکولاتور، پمپ‌های سانتریفوژ باشد.

شرکت صنایع آبارا

از سال ۱۳۷۳ در ایران با تکیه بر ارتباطات قوی بین‌المللی و اعتبار بالا توانست سرمایه گذار خارجی جذب کند. محصولاتی نظیر الکتروپمپ‌های صنعتی و الکتروپمپ‌های تاسیساتی لجن‌کش و کف‌کش بوسترپمپ پمپ‌های آتشنشانی الکترو پمپ‌های ابر و .. روانه‌ی بازار کرد.

همچنین توانست بنا به نیازهای مصرفی بازار تقاضا پمپ‌های استاندارد را در سطح بالایی از کیفیت به بازار معرفی و ارائه نماید.

شرکت صنایع پمپ آبارا عرضه کننده انواع پمپ با کیفیت بالا در ایران می‌باشد.

برای دریافت مشاوره جهت خرید انواع پمپ آب با کارشناسان ما تماس بگیرید.

شرکت صنایع پمپ آبارا ارائه دهنده انواع پمپ آب خانگی، پمپ صنعتی، بوستر پمپ، پمپ مستغرق و پمپ استخر ها با برند ABR در ایران می‌باشد.

همچنین می توانید برای دریافت تمام کاتالوگ های محصولات شرکت پمپ آبارا به بخش کاتالوگ محصولات مراجعه نمایید.

پیج اینستاگرام شرکت پمپ ابارا را دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up
WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما در کوتاه ترین زمان به سوالات شما پاسخ خواهند داد.
سلام، میتونی اینجا سوالتو بپرسی؟ ?