preload logo

پمپ‌ های طبقاتی عمودی

پمپ‌ های طبقاتی عمودی از گروه پمپ‌های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ بوده که برای انتقال سیال از چاه‌های بلند یا مخزن‌های عمیق به صورت مستغرق و یا به صورت خشک برای مصارف دیگ بخار دستگاه  و .. کاربرد دارد.
این پمپ‌ها معمولاً با استفاده از یک موتور الکترونیکی یا دیزلی کار می‌کند. همان‌طور که از اسم آن پیداست در چند طبقه ساخته شده و هر طبقه دارای پروانه‌ی گردان است. همچنین به یک میله وصل شده و با دوران پروانه سیال را از چاه یا مخزن به یک پوشش دیافراگم به نام کاسه می‌رساند. برای بالا بردن فشار از پروانه‌های چندتایی استفاده می‌شود که در این صورت برای چاه‌های عمیق‌تر کاربرد دار.د

از موارد استفاده آن‌ها می‌توان به پمپ‌های طبقاتی برای چاه کشاورزی، پمپ طبقاتی برای فاضلاب صنعتی، خاموش کردن آتش،دیگ بخار و … اشاره کرد.

پمپ‌های طبقاتی دارای مزایا و معایبی نیز می‌باشند که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می شود:

مزایای پمپ‌های طبقاتی

  • مهم‌ترین ویژگی پمپ‌ های طبقاتی عمودی امکان ایجاد هد بسیار بالا بوده که با استفاده از چند ایمپلر میسر می‌شود.
  • تولید دبی بالاتر از جریان
  •  ایجاد جریان پیوسته و یکنواخت در سیال

معایب پمپ‌های طبقاتی

از معایب پمپ‌های طبقاتی به وزن بالای آن به علت وجود طبقات متعدد می‌باشد و همچنین افزایش طبقات باعث بالا رفتن قیمت این پمپ‌ها نیز می‌گردد.
پمپ‌های طبقاتی در دو نوع عمودی و افقی برای کاربرد های متفاوت ساخته شده که در این مقاله قصد داریم مروری بر مزیت پمپ‌های طبقاتی عمودی نسبت به پمپ‌های طبقاتی افقی داشته باشم برای اطلاع بیشتر از پمپ‌های طبقاتی صنایع پمپ آبارا اینجا کلیک فرمایید.

پمپ‌های طبقاتی عمودی

همان‌طور که از نام این محصول پیداست پمپ‌های عمودی به صورت عمودی نصب می‌شوند. از این رو به پمپ‌های ایستاده نیز شناخته می‌شوند به همین دلیل باعث اشغال جای کمتری می‌گردند. این پمپ‌ها از یک الکتروموتور و مجموعه پمپ از پروانه‌ها، دیفیوزها و اتصالات ورودی و خروجی تشکیل شده است. با ورود سیال به داخل پمپ و عبور از پروانه فشار مورد نظر ایجاد می‌شود.

در بعضی از مدل‌های این پمپ‌ها قابلیت اتصال موازی کنار هم برای بالا بردن فشار وجود داد لازم به ذکر است در پمپ های طبقاتی عمودی فلنج‌های ورودی و خروجی نسبت به هم در یک امتداد واقع بوده و در دو سمت مخالف قرار می‌گیرند.

مزیت پمپ های طبقاتی عمودی
مزیت پمپ های طبقاتی عمودی

مزایای پمپ‌های طبقاتی عمودی نسبت به نوع افقی

  1. امکان پمپاژ به صورت یکنواخت‌تر به واسطه طبقات مختلف و توسط پروانه‌هایی با قطر کم که باعث افزایش فشار شده که این امکان در پمپ‌های تک طبقه فقط با وجود پروانه‌هایی با قطر چند برابر میسر می‌گردد.
  2. به خاطر نصب فلنج‌های ورودی و خروجی در یک خط، ضرورت تغییر جهت پایپینگ را که برای پمپ باید با مکش انتهایی انجام شود، از بین برده و همین امر امکان حذف زانویی‌ها و سایر اتصالات را نیز فراهم می‌کند.
  3. در پیکربندی پمپ‌های طبقاتی عمودی از نوع اتصال مستقیم در مقایسه با یک پمپ افقی از نوع انجام می‌شود. به همین علت دیگر نیازی به انجام هم محورسازی میدانی نمی‌باشد، چون موتور و پمپ توسط با یکدیگر هم تراز شده‌اند.

کارکرد با صدای کمتر پمپ‌های طبقاتی عمودی نسبت به افقی

به خاطر ساختمان خاص پمپ‌های عمودی مشکلات مربوط به بالانس کوپلینگ‌ها کمتر بوده و همچنین دیرتر از بالانس خارج می‌شوند.
پمپ‌های عمودی با استفاده از الکتروموتور واحد حجم سیال را با توان کمتری نسبت به الکتروپمپ‌های تک پروانه به ارتفاع مورد نظر می‌رساند. این مسئله‌ای است که به رغم ارزانی نسبی پمپ‌های تک پروانه، به علت استفاده از الکتروموتورهای با قدرت بیشتر، هزینه اولیه را افزایش داده است. همین طور باعث بالاتر رفتن هزینه بهره‌برداری و نگهداری می‌گردد.

معایب پمپ‌های طبقاتی عمودی

در این پمپ‌ها تکیه‌گاه موتور به جای صفحه پایه، خود پمپ بوده از طرفی در اندازه‌های بزرگ‌تر به یک تکیه‌گاه خارجی نیز نیاز است. به همین علت این نوع طراحی از نظر ساختاری دارای پایداری کمی می‌باشد. از نظر مکش نیز ممکن است به دلیل تغییر جهت‌های مختلفی که جریان باید در حین حرکت از فلنج مکش به ورودی پروانه متحمل شود، به خوبی حالت پمپ با مکش انتهایی نباشد.

در آخر در پمپ‌های طبقاتی عمودی نشتی صورت گرفته از پلینگ یا مکانیکال سیل به قسمت جمع‌آوری که در آنجا بتواند توسط لوله‌ها به سیستم پساب منتقل شود، نرفته و به همین علت ممکن است در قسمت محفظه‌ی نشت‌بندی جمع شود. اگرچه این مقدار نشتی امکان تخلیه از قسمت محفظه نشت‌بند را داشته اما احتمال دارد با ایجاد خوردگی به پمپ یا تکیه‌گاه موتور آسیب برساند.

شرکت صنایع پمپ آبارا عرضه کننده انواع پمپ با کیفیت بالا در ایران می‌باشد.

برای دریافت مشاوره جهت خرید انواع پمپ آب با کارشناسان ما تماس بگیرید.

شرکت صنایع پمپ آبارا ارائه دهنده انواع پمپ آب خانگی، پمپ صنعتی، بوستر پمپ، پمپ مستغرق و پمپ استخر ها با برند ABR در ایران می‌باشد.

همچنین می توانید برای دریافت تمام کاتالوگ های محصولات شرکت پمپ آبارا به بخش کاتالوگ محصولات مراجعه نمایید.

پیج اینستاگرام شرکت پمپ ابارا را دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up
WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما در کوتاه ترین زمان به سوالات شما پاسخ خواهند داد.
سلام، میتونی اینجا سوالتو بپرسی؟ ?