preload logo

تاثیر خواص سیال بر عملکرد پمپ‌های سانتریفوژ

سیال (شار) ماده ای است که می‌تواند جاری شود که در علم مکانیک سیالات بدین گونه تعریف می‌شود. سیال در مقابل تنش برشی تغییر شکل ممتد می‌دهد. به عبارت دیگر جسم جامد در مقابل تنش برشی وارد شده از نظر تغییر شکل مقاوم و ثابت می‌باشد. همین امر باعث می‌شود که تغییراتی در جسم جامد رخ دهد و تفاوت سیال با جامد در طرح همین موضوع است. در ادامه مطالبی در مورد تاثیر خواص سیال بر عملکرد پمپ های سانتریفوژ برای شما عزیزان آورده‌ایم.

هر‌گاه یک سیال تحت برش تنشی قرار می‌گیرد به صورت پیوسته به حرکت و تغییر شکل قرار می‌گیرد. با بررسی دقیق‌تر به یک تقسیم‌بندی کلی درباره سیالات می‌رسیم که سیالات را به دو دسته مایعات و گازها از نظر واکنش‌ها در برابر تغییرات نیروهای اعمالی تقسیم‌بندی می‌شوند، تفاوت واکنشی این دو نیز نهفته در پدیده‌ای به نام نیروی چسبندگی است.

این نیرو در مایعات بسیار بیشتر از گازها بوده و لازم به ذکر است مایعات تماس با محیطی که داخل آن در جریانند، دارد ولی گازها این امکان را نداشته که همین امر منشا بسیاری از تفاوت‌های دیگر می‌شود برای مثال در مایعات زمانی که دما افزایش یابد لزجت کاهش یافته اما در گازها با افزایش دما لزجت نیز افزایش پیدا می‌کند.
لزجت یک مقیاس عددی بوده که بیانگر مقاومت سیال در برابر جریان و عامل پیستگی ذرات آن می‌باشد. هر چه سیال لزج‌تر باشد ویژگی‌های سیال گونه آن کمتر می‌باشد.

عملکرد پمپ های سانتریفوژ
عملکرد پمپ های سانتریفوژ

انواع شار

شارها به دو دسته نیوتونی و غیر نیوتونی تقسیم می‌شوند. شار نیوتنی به سیالاتی گفته می‌شود که تنش برشی متناسب با تغییرات کرنش برشی است ثابت تناسب در این حالت لزجت شار می‌باشد. دسته‌ی دیگر نیز شار غیر‌نیوتنی می‌باشد که رابطه بین تنش و نرخ کرنش در آن‌ها خطی نیست و می‌تواند با افزایش تنش، شار رقیق‌تر و یا غلیظ‌تر گردد.

در دسته‌ی دیگری از شار‌های غیر نیوتنی، پارامتر لزجت به زمان نیز وابسته است. به بیان دیگر برای این شار‌ها تا حدی حافظه تنشی، مانند جامدات وجود دارد.

در حالت کلی سیالات به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  1. مایعات
  2. گازها

تمایز این دو گروه به اثر نیروهای چسبندگی آنهاهست.

مایعات

مایعات از مولکول‌های بزرگ‌تر و نزدیک‌تر نسبت به گازها تشکیل شده‌اند و در صورت کلی تراکم ناپذیرند اما اگر تحت فشار بالایی قرار بگیرند باید تراکم پذیر منظور گردند. یکی از دیگر ویژگی‌های مایعات شکل‌پذیری آنهاست. یعنی به شکل ظرف حاوی خود در می‌آیند و در میدان گرانشی و شرایط غیرمقید دارای سطح آزاد هستند. مایعات تحت اثر نیروی برشی مناسب با سطح آزاد سیال تغییر شکل می‌دهند.

گازها

از مولکول‌هایی تشکیل شده‌اند که در فاصله‌ی دورتر از هم قرار دارند و نیروی چسبندگی میان آن‌ها بسیار کم است. این مدل از سیال در حالت کلی تراکم پذیر بوده اما اگر تغییر فشار در گازها کوچک باشد این تراکم‌پذیری قابل صرف نظر است. از آنجایی که گازها آزادانه منبسط می‌شوند، یک حجم مشخصی ندارند و فاقد هر گونه سطح آزاد و آثار گرانشی (غیر از نیروی شناوری) هستند.

حال کارایی و عملکرد پمپ‌های گریز از مرکز به صورت یک دسته منحنی‌های مشخصه شامل منحنی‌های تغییرات ارتفاع قابل دسترس، توان مصرفی، راندمان و بر اساس دبی از سوی شرکت‌های سازنده پمپ تهیه شده و در اختیار مشتریان قرار داده می‌دهد.

بدیهی است هرگونه تغییر در خواص فیزیکی مورد اشاره در سیال مورد انتقال موجب تغییر در رفتار پمپ گردیده و به همین خاطر چگونگی تأثیر آن‌ها در منحنی‌های مشخصه پمپ باید مورد توجه قرار گیرد.

در این قسمت تغییر در هر از خواص فیزیکی سیال را بررسی می‌کنیم:

تاثیر وزن:

توان مصرفی در پمپ با وزن مخصوص سیال رابطه خطی داشته دارد این بدین معنیست که هر چه وزن مخصوص سیال بالاتر باشد توان مصرفی نیز بیشتر می شود.

تأثیر ویسکوزیته

از نظر تئوریک منحنی مشخصه پمپ و به ویژه منحنی (دبی – ارتفاع) مستقل از ویسکوزیته سیال مورد پمپاژ بوده و نباید تأثیری بر روی عملکرد پمپ بگذارد. ولی عملاً وجود پدیده اصطکاک در سیال و اصطکاک دیسکی در پمپ باعث می‌شود تا رفتار واقعی پمپ با شرایط ایده‌آل مغایر بوده باشد.

ویسکوزیته جزء خواص دینامیکی سیال بوده و لذا با تغییر آن مشخصه ای رفتار دینامیکی پمپ نیز تغییر خواهد کرد.

ویسکوزیته
ویسکوزیته

حضور هوا و سایر گازها در سیال مورد پمپاژ

حتی اگر مقدار کمی هوا و یا گاز دیگر (مثلاً یک درصد) در سیال مورد انتقال وجود داشته باشد، می‌تواند بر روی منحنی دبی ارتفاع پمپ‌های گریز از مرکز تأثیرات شدید و نامطلوبی بگذارد. با افزایش میزان گاز موجود در سیال تأثیر نامطلوب آن شدت بیشتری به خود می‌گیرد، به نحوی که در مقادیری نزدیک به ۶% می‌تواند حتی موجب توقف جریان سیال از پمپ گردد.

شرکت صنایع پمپ آبارا

صنایع پمپ آبارا از سال ۱۳۷۳ در ایران شروع به فعالیت کرد این شرکت با تکیه بر اعتبار خود توانست سرمایه‌گذار خارجی جذب کرده و محصولات باکیفیت را روانه بازار ایران کند.
شرکت صنایع پمپ آبارا ارائه دهنده انواع پمپ آب خانگی، پمپ صنعتی و پمپ استخر ها با برند ABR در ایران می باشد. همچنین با تثبیت جایگاه خود در بازار مصرفی و همچنین با توجه به نیاز داخلی محصولاتی با برند خود به نام براساس نیاز مصرف کنندگان داخلی روانه بازار نمود.

همچنین می توانید برای دریافت تمام کاتالوگ های محصولات شرکت پمپ آبارا به بخش کاتالوگ محصولات مراجعه نمایید.

پیج اینستاگرام شرکت پمپ ابارا را دنبال نمایید.

برای دریافت مشاوره جهت خرید انواع پمپ آب با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up
WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما در کوتاه ترین زمان به سوالات شما پاسخ خواهند داد.
سلام، میتونی اینجا سوالتو بپرسی؟ ?