preload logo

بوسترپمپ‌ های دور ثابت و دور متغیر

گاها در پروژه‌های بزرگ نظیر آبرسانی در مجتمع های مسکونی، چون نوسانات الگوی مصرف زیاد است یک پمپ به تنهایی نمی‌تواند جواب‌گوی هد یا دبی مورد نیاز باشد. در این مواقع به جای یک پمپ از دو یا چند پمپ استفاده می‌شود. از این رو برای تولید هد و دبی‌های مورد نیاز، پمپ‌ها را به ترکیب‌های گوناگونی وصل می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد بوسترپمپ های دور ثابت و دور متغیر برای شما عزیزان صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

ترکیب سری

در این ترکیب هد کلی برابر با مجموع هد تک‌تک پمپ‌هاست و دبی کل سیستم برابر دبی تک‌تک پمپ‌ها می‌باشد.

ترکیب موازی

در این ترکیب دبی کل سیستم برابر با مجموع دبی تک‌تک پمپ‌ها است و هد پمپ‌ها با هم برابر است و هد کلی سیستم برابر با هد تک‌تک پمپ‌ها است. به ترکیب موازی این پمپ‌ها که بیشترین دبی مورد نیاز را با کم‌ترین انرژی و بالا‌ترین بازده تامین می نماید، بوستر‌پمپ گفته می‌شود و اصلی‌ترین وظیفه این مجموعه ثابت نگه داشتن محدوده فشار شبکه در اثر تغییر الگو می‌باشد.

بوستر‌پمپ‌ها علاوه بر استفاده در شبکه‌های آب شهری و آب مصرفی ساختمان‌ها،برای تامین فشار آب مورد نیاز سیستم های آتشنشانی، آبیاری فضای سبز در شهرها، مجتمع‌های مسکونی،مجتمع های اداری و تجاری، برج‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز صنعتی کاربرد دارد.

بوستر‌پمپ از پنج جز اصلی با نام های الکترو‌پمپ‌ها، شاسی اصلی یا شاسی مادر، کلکتور مکش و کلکتور رانش(که شامل شیر فلکه، شیر خودکار، صافی، لرزه گیر و…)، تابلو کنترل و فرمان و تجهیزات کنترل فشار، تشکیل شده است.

مطالب مرتبط:

هد و دبی در کارکرد پمپ

بوسترپمپ های دور ثابت و دور متغیر آبارا
بوسترپمپ های دور ثابت و دور متغیر آبارا

پمپ‌ها از نظر تنظیم فشار

  1. بوستر‌پمپ‌های دور ثابت
  2. بوستر‌پمپ‌های دور متغیر

در بوسترپمپ‌های دور متغیر روشن و خاموش شدن الکتروپمپ‌ها بسیار نرم و تغییرات دور آنها به تدریج و با تغییرات مصرف سیال صورت می‌گیرد و مصارفش بیشتر در آبرسانی می‌باشد. چون باتوجه به نیاز فشار آب، کارکرد هریک از پمپ‌های بکار رفته در آن تنظیم شده و توسط تابلو فرمان کنترل می‌شود. به عبارت دیگر چون در این مدل فشار مورد نیاز با تغییر دور الکتروموتور دبی خروجی الکتروپمپ تغییر می‌کند. پس این امکان را به ما می‌دهد فقط هنگام نیاز، با باز شدن هر شیر آب یک پمپ وارد مدار شود.

اما در صورتی که در بوسترپمپ‌های دور ثابت، الکتروپمپ‌ها به صورت آنی روشن و خاموش می‌شوند. یعنی عملکرد الکتروپمپ از طریق پرشرسوئیچ برای حداقل و حداکثر فشار مورد نیاز برنامه‌ریزی شده کنترل می‌گردد. از این سری تجهیزات عموماً در اطفای حریق استفاده می‌شود. با توجه به اینکه در هنگام وقوع آتش‌سوزی نیاز است تا در کمترین زمان ممکن از حداکثر فشار برای اطفای حریق استفاده گردد. لذا اکیداً توصیه می شود تا از بوستر پمپ های دور ثابت بهره گرفت.

کلیه تجهیزات بوسترپمپ ثابت و متغیر مشابه هم هستند. فقط تنها تفاوتشان در تابلو کنترل و فرمان و همچنین در سنشور فشارشان می‌باشد. در بوسترپمپ‌های دور متغیر بجای پرشرسوئیچ‌های مورد استفاده در بوسترپمپ‌های دور ثابت از یک دستگاه پرشرترانسمیتر استفاده می‌شود. پرشرترانسمیتر وسیله‌ای است که در هر لحظه فشار بوسترپمپ را حس نموده و مقدار آن را بصورت شدت جریان از ۴ تا ۲۰ میلی آمپر به برد کنترل میکروپروسسوری منتقل می‌نماید.

بوسترپمپ های دور ثابت و متغییر آبارا
بوسترپمپ های دور ثابت و متغییر آبارا

مزایای بوستر‌پمپ‌های دور متغییر

  • هزینه‌های برق مصرفی کاهش پیدا می‌کند.(۳۰٪)
  • فشار سیستم ثابت می‌باشد که از اصلی‌ترین شاخصه‌ی بوسترپمپ دور متغیر می‌باشد.
  • به علت اینکه در بوسترپمپ‌ها ضربه قوچ حذف گردیده و آب پمپاژ شده با میزان آب مصرفی برابری دارد، منبع دیافراگمی حذف گردیده.
  • قطعه‌های متحرک الکتروپمپ‌ها و کوپلینگ‌ها استهلاک کمتری دارند.
  • فضای موتورخانه کمتر اشغال شده.
  • الکتروپمپ‌ها طول عمر مفید بیشتری دارند.

از طرفی هدف نهایی از استفاده بوسترپمپ‌ها کاهش مصرف انرژی، هزینه کمتر نگهداری و تعمیر و آسایش مصرف کنندگان می‌باشد. انتخاب غیر کارشناسی و عدم رعایت استاندارهای لازم در این بخش باعث مصرف انرژی بیشتر، هزینه بیشتر نگهداری و تعمیرات، اتلاف وقت وعدم رضایت و آسایش مصرف کنندگان می‌شود.

جهت انتخاب و طراحی بوستر پمپ می توانید با کارشناسان شرکت صنایع پمپ آبارا تماس حاصل فرمایید.

شرکت صنایع آبارا

از سال ۱۳۷۳ در ایران با تکیه بر ارتباطات قوی بین‌المللی و اعتبار بالا توانست سرمایه گذار خارجی جذب کند. محصولاتی نظیر الکتروپمپ‌های صنعتی و الکتروپمپ‌های تاسیساتی لجن‌کش و کف‌کش بوسترپمپ پمپ‌های آتشنشانی الکترو پمپ‌های ابر و .. روانه‌ی بازار کرد.

همچنین توانست بنا به نیازهای مصرفی بازار تقاضا پمپ‌های استاندارد را در سطح بالایی از کیفیت به بازار معرفی و ارائه نماید.

شرکت صنایع پمپ آبارا با سرمایه گذاری ابارا ژاپن عرضه کننده انواع پمپ با کیفیت بالا در ایران می‌باشد.

برای دریافت مشاوره جهت خرید انواع پمپ آب با کارشناسان ما تماس بگیرید.

شرکت صنایع پمپ آبارا ارائه دهنده انواع پمپ آب خانگی مناسب برای آب استخر ها را  در برندهای ابارا و ABR در ایران می باشد.

همچنین می توانید برای دریافت تمام کاتالوگ های محصولات شرکت پمپ ابارا به بخش کاتالوگ محصولات مراجعه نمایید.

پیج اینستاگرام شرکت پمپ ابارا را دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما در کوتاه ترین زمان به سوالات شما پاسخ خواهند داد.
سلام، میتونی اینجا سوالتو بپرسی؟ ?