preload logo

نحوه انتخاب پمپ های استخری و دلیل فشار کم آب استخر

فشار کم آب در استخر ها معمولاً از روی خروج ضعیف آب از آبنما یا فواره ها، نازل های برگشت آب و آلارم سیستم هایی مانند کلرزن نمکی و هیتر و یا فشار نشان داده شده توسط گیج فشار نصب شده روی فیلتر استخر قابل تشخیص است. البته لازم به ذکر است فشاری که از گیج فشار فیلتر شنی خوانده می‌شود، چه بالاتر و چه پایینتر از حد معمول باشد، در هر دو حالت باعث کاهش فشار آب استخر خواهد شد.
در ادامه به بررسی نحوه انتخاب پمپ های استخری و دلیل فشار کم آب استخر خواهیم پرداخت.

به طور معمول سیستم لوله کشی استخر ها را دو بخش اصلی تشکیل می‌دهند :
– اولین بخش مکش است
– دومین بخش دهش است

بخش مکش و دهش در استخرها

به بخشی گفته می‌شود که در قسمت قبل دهش بوده و بعد از پمپ تصفیه می‌باشد.
به صورت کلی روش کارکرد این بخش بدین صورت است که سیستم تصفیه استخر با ایجاد مکش به وسیله پمپ تصفیه و سپس ایجاد فشار و عبور جریان آب از فیلتر و سایر تجهیزات و بازگرداندن آب به استخر می‌باشد. لازم به ذکر است وجود هرگونه نشتی در قسمت مکش باعث ورود هوا به سیستم و در صورت وجود نشتی در قسمت دهش باعث خروج و پرتاب آب از لوله ها و تجهیزات می‌شود. همچنین در صورت وجود هرگونه مانع در قسمت مکش سیستم استخر منجر به کاهش حجم آب ورودی به پمپ و در نتیجه افت فشار در سیستم می‌گردد و اگر این مانع و گرفتگی در قسمت دهش باشد، افزایش فشار در این قسمت از مدار تصفیه خواهیم داشت ولی در صورت کلی فشار آب خروجی به استخر کاهش محسوسی خواهد داشت.

عوامل کاهش فشار آب استخر

– سطح کم آب استخر

امروزه به منظور جلوگیری از ورود مو، برگ و آشغال در آب استخر به سیستم تصفیه از وسیله‌ای به اسم اسکیمر استفاده می‌شود که این وسیله در واقع به صورت صافی عمل کرده و باعث می‌شود با عملکردی که دارد خلاء در خط مکش پمپ ایجاد نشود همچنین استفاده از اسکیمر ها در استخر باعث کاهش بار فیلتر و بهبود عملکرد کلی سیستم می‌شود.

به همین منظور اگر در استخر از اسکیمر استفاده شده باشد باید حجم آب حتماً از نصف ارتفاع اسکیمر بالاتر باشد اما اگر سطح آب از مقدار ذکر شده پایین تر باشد هوا به داخل پمپ مکیده شده و باعث ایجاد افت عملکرد پمپ تصفیه استخر و در نتیجه کاهش فشار می‌شود. به منظور جلوگیری از این اتفاق باید چک شود که ارتفاع آب همیشه بالاتر از اسکیمر باشد. همچنین ممکن است سبد اسکیمر مصرفی از آشغال و برگ یا مو پر شده باشد و همین امر عملاً باعث مسدود شدن مسیر ارتباطی بین اسکیمر و پمپ می‌شود و در نتیجه آب کمتری وارد پمپ شده و طبعاً آب خروجی نیز کمتر بوده و منحنی عملکرد سیستم و فشار خروجی پمپ کاهش می‌یابد. که به منظور جلوگیری از این مسئله تمیز کردن مداوم اسکیمر امری ضروریست.

– گرفتگی سبد استرینر پمپ

در واقع گرفتگی سبد استرینر پمپ همان اثر گرفتگی اسکیمر را داشته و این بدین معناست که دبی آب ورودی به پمپ کاهش یافته و در نتیجه آن کاهش فشار خط برگشت تصفیه استخر است.

– گرفتگی فیلتر تصفیه استخر

در صورت گرفتگی فیلتر تصفیه آب استخر، حجم آب ورودی به پمپ و فیلتر کاهش می‌یابد. لازم به ذکر است گرفتگی فیلتر از روی صفحه نمایش گیج فشار نصب شده روی فیلتر با افزایش فشاری که خواهیم داشت قابل تشخیص است. همچنین باید خاطرمان باشد که این فیلتر هر ۵ الی ۷ سال باید تعویض گردد.

– گرفتگی پروانه پمپ تصفیه

از مواردی که اکثراً افراد از آن غافل می‌شوند گرفتگی یا وجود آشغال در پروانه‌ی پمپ می‌باشد و به عبارتی زمانی که پروانه‌ی پمپ توسط مواد زائد و خارجی دچار گرفتگی می‌شود آب توانایی خروج با سرعت بالا از اطراف پروانه را نداشته و همین مسئله باعث کاهش نیروی مکش شده و دبی آب ورودی کاهش می‌یابد.

– مکش هوا به داخل پمپ

از جمله قسمت هایی که باعث مکش هوا به داخل پمپ تصفیه استخر می‌شود می‌توان به اورینگ درب استرینر پمپ تصفیه، اتصالات مکش پمپ و درپوش های تخلیه روی پمپ اشاره کرد.
به عبارتی در صورت ورود هوا به پمپ باعث بروز مشکلاتی در سیستم تصفیه استخر می‌شود برای مثال اگر میزان هوای ورودی زیاد باشد، این حجم از هوا وارد پمپ شده و در نتیجه باعث کاهش در دهش پمپ می‌شود و برعکس اگر حجم هوای وارد شده کم باشد به تدریج و با گذشت زمان هوا در بالای مخزن فیلتر جمع شده و همین امر منجر به فشار معکوس در سیستم می‌شود، در نتیجه مقدار آب ورودی به پمپ کم می‌شود. در این شرایط با خاموش شدن پمپ، این فشار معکوس باعث برگشت آب و گاهی تشکیل ستون آب در زیر اسکیمر می‌شود.

در این شرایط بهترین کار پیدا کردن محل نشتی در مکش پمپ و تعمیر آن می‌باشد.

– مکش هوا در شیر چند راهه ورودی پمپ

گاهاً برای کنترل مقدار جریان در سیستم های لوله کشی تصفیه استخر قبل از پمپ یک شیر چند راهه ورودی برای اسکیمر ها، کفشور ها و یا نازل ها به منظور جاروی استخر تعبیه شده است که در داخل این شیر ها قطعاتی برای آب بندی وجود دارد که در صورت بروز هر گونه خرابی در این قطعات احتمال مکش هوا از طریق آنها در سیستم وجود داشته که باعث افت فشار آب و کاهش قدرت دهش در سیستم می‌شود به همین منظور بهتر است شیر چند راهه هرچند وقت یکبار بررسی شود و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض گردد.
لازم به ذکر است کفشور ها برای مکش آب از کف استخر و جکوزی به منظور هدایت آن به سمت پمپ و فیلتر تصفیه استفاده می‌شوند و همانند اسکیمر یکی از تجهیزاتی است که نقش اساسی در تمیزی کف استخر و جکوزی ایفا می‌کنند.

– نفوذ هوا از طریق اتصالات سیستم لوله کشی بخش مکش

اتصالات قرار گرفته در مسیر لوله کشی بین اسکیمرها و کفشور ها تا پمپ ها از قسمت هایی هستند که احتمال نفوذ هوا
به سیستم در آن نقاط بالا می‌باشد و در صورت بروز هر گونه مشکل در این قسمت ها بررسی اتصالات و رفع مشکل ضروریست.

– گرفتگی لوله ورودی پمپ

از دیگر مواردی که باعث کاهش فشار آب خروجی از نازل های برگشت به استخر می‌شود وجود گرفتگی
لوله در مسیر اسکیمر و کفشورها تا پمپ می‌باشد به منظور رفع این مشکل باید یک سیم ضخیم و محکم
از بالای لوله اسکیمر و کفشورها داخل لوله کرد تا در صورت وجود هر گونه گرفتگی آن را برطرف کرد.

– استفاده همزمان از چند نازل خروجی و آبنما

به علت اینکه هر پمپ تصفیه برای میزان آبدهی مشخصی تعبیه شده، استفاده همزمان از نازل ها و آبنماها یا فواره ها باعث افت فشار در آب خروجی می‌شود که این مورد به وضوح مشخص است به عبارتی هرگاه فقط نازل های برگشت آب در مدار باشند و به تدریج شیر آبنماها و فواره ها باز شوند، افت تدریجی فشار آب خروجی کاملاً ملموس است.
به منظور رفع این مشکل از باز بودن هم زمان نازل‌ها و آبنماها باید جلوگیری کرد و یا می‌توان از الکتروموتور پمپ تصفیه‌ی قوی‌تری استفاده نمود.

– سایز کوچک پمپ تصفیه

اگر پمپ تصفیه برای حالت اولیه پمپ طراحی شده باشد و تجهیزاتی که به مرور اضافه می‌شود با دیگر تجهیزات منطبق نباشد
فشار آب خروجی کاهش می‌یابد، همچنین در صورت تغییر محل پمپ و بیشتر شدن فاصله‌ی آن با استخر و افزایش مسیر لوله کشی،
افت فشار اصطکاکی افزایش یافته در نتیجه کاهش فشار آب در پی دارد.

– نشتی در مسیر دهش پمپ

یکی از مواردی که به وفور ممکن است زمان افت فشار آب خروجی در سیستم تصفیه استخر رخ داده باشد، وجود نشتی در مسیر دهش پمپ می‌باشد. به عبارتی نشتی در مسیر لوله کشی دهش پمپ آب بیشتری نسبت به حتی نشتی در تجهیزات از سیستم خارج می‌کند و معمولآً متأسفانه این لوله‌کشی‌ها بصورت توکار و بصورت زیرزمینی کار می‌شوند حال اگر سطح آب استخر از همیشه پایین‌تر آمده و یا زمین محوطه استخر که لوله‌کشی‌ها از زیر آن عبور کرده مرطوب شده باشد، احتمال وجود نشتی در لوله‌کشی بسیار بالا است.

– خراب بودن گیج فشار فیلتر

در برخی مواقع عدد پایین فشار نشان داده شده توسط گیج فشار روی فیلتر،
به دلیل خراب بودن آن است که در صورت یافتن این عیب باید گیج فشار فیلتر را تعویض گردد.

اگر به دنبال انتخاب یک الکتروپمپ آب مناسب برای استخر هستید
می‌توانید یکی از 12 محصول برند ABR را مشاهده و خرید نمایید. جهت مشاهده پمپ آب برند ABR کلیک نمایید.

الکترو پمپ های مستغرق لجن کش (استیل – چدنی)

الکترو پمپ های مستغرق کف کش (استیل – چدنی)

برای دریافت مشاوره جهت خرید انواع پمپ آب با کارشناسان ما تماس بگیرید.

شرکت صنایع پمپ آبارا ارائه دهنده انواع پمپ آب خانگی مناسب برای آب استخر ها را با برند ABR در ایران می باشد.

همچنین می توانید برای دریافت تمام کاتالوگ های محصولات شرکت پمپ ابارا به بخش کاتالوگ محصولات مراجعه نمایید.

پیج اینستاگرام شرکت پمپ ابارا را دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up
WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما در کوتاه ترین زمان به سوالات شما پاسخ خواهند داد.
سلام، میتونی اینجا سوالتو بپرسی؟ ?